תלמידים רבים חוששים מאוד מבחינת בגרות בעל פה באנגלית. בואו נודה על האמת – יש להם לא מעט סיבות מוצדקות לחשוש. ברוב בתי הספר בארץ לא מקדישים די זמן להבעה בעל פה במסגרת שיעורי האנגלית. בניגוד לבחינה בכתב, בבחינת בגרות באנגלית בעל פה אין אפשרות "למחוק ולתקן", ואין מילון שבו אפשר למצוא את התשובות הנכונות. נוסיף על כך את הרתיעה הטבעית מדיבור בשפה זרה, ונבין למה בחינת בגרות באנגלית בעל פה מפחידה את התלמידים ומייאשת אותם. גם צורה ההכנה לבחינה אינה ברורה להרבה תלמידים – איך מתכוננים לבחינה שהיא בעצם שיחה? האם סימולציה מול הראי או מול בני המשפחה מספיקה? אולי לחלק שבו התלמיד מציג את עבודת הפרויקט שכתב. ומה בעניין השיחה בנושאים מחיי היום-יום?

למידע נוסף אודות הכנה לבחינת בגרות באנגלית

מבנה בחינת בגרות באנגלית בעל פה

בחינת בגרות בעל פה באנגלית מורכבת מ-3 חלקים שכוללים בסך הכול ביחד כ-4 שאלות. כל שאלה תקבל משקל של 25%. ברמה

בגרות בעל פה באנגלית

של 3 יח"ל הבחינה מתקיימת מול מורה, ובחינה בעל-פה ברמה של 4+5 יחידות מתקיימת מול המחשב, בהקלטה של תשובות.

  • בחלק הראשון של הבחינה תישאלו שאלה אישית ויש בחירה בין 2 אופציות. שאלות לדוגמה – החופשה האחרונה שהייתם בה או אישיות מפורסמת שאתם מעריכים ולמה. את התשובה לשאלה תצטרכו להקליט באופן ברור ומפורט, ללא הפסקות, למשך 20 שניות לפחות ורצוי אף כפול מזה. אם אורך התשובה יהיה פחות מ-20 שניות, תקבלו אפס באופן אוטומטי.
  • בחלק השני – שאלה על הפרויקט שעשיתם. לדוגמה – למה בחרתם את נושא העבודה הזה, מה קיוויתם ללמוד וכדומה. התשובה תהיה באורך של דקה באופן מפורט, ברור וקולח, ללא הפסקות.
  • בחלק השלישי והאחרון יהיו שתי שאלות על קליפ שתצפו בו. בחלק זה אין בחירה ויש לענות על שתיהן. שאלה אחת תבקש מכם לספר במה צפיתם, ושאלה שנייה תעסוק בניתוח ובדעתכם על מה שצפיתם. גם בחלק זה, תשובה תהיה באורך של 20 שניות לפחות. סך כול הזמן שעומד לרשותכם בבחינת בגרות באנגלית בעל פה הוא כ-30 דקות.

דגשים להצלחה בבחינה

  • הקדימו להגיע לבחינה. בגלל שמדובר בבחינה בעל פה, מומלץ להגיע מוקדם ללא לחץ, ופשוט להמתין ולהסדיר נשימה.
  • הקפידו לדבר באופן קל וברור – אם אתם נבחנים ברמה של 4/5 יח"ל, כדאי לדעת שלפני שתקליטו את התשובה הסופית שלכם ישנה אפשרות להקלטת ניסיון. האזינו לעצמכם בהקלטה וודאו ששומעים אתכם היטב. אם הבוחן לא יצליח לשמוע אתכם או לא יבין מה אתם אומרים – זה יפגע לכם בציון.
  • שימו לב לזמני ההקלטה הדרושים – בשאלה הראשונה והאחרונה לכל שאלה יש להקליט תשובה באורך של 20 שניות לפחות, ובשאלה האמצעית – 60 שניות לפחות לכל תשובה. 
  • זהירות מכפתור pause – נתקעתם באמצעי משפט? יש להיזהר מלחיצה על כפתור העצירה, שיוצר קובץ סאונד נוסף ויפגע לכם בציון. אם נתקעתם – המשיכו את ההקלטה ופשוט הוסיפו לה כמה שניות בסוף.
  • תעשו חזרות – אמנם השאלה בחלק הראשון ובחלק האחרון הן לא צפויות, אך את השאלות על הפרויקט ניתן לחזות. מומלץ להתכונן.
  • היו רגועים, אכלו ושתו לפני המבחן וכאמור תגיעו מוקדם כך שיהיה לכם זמן להסדיר נשימה ולהוריד לחץ.

בגרות באנגלית בעל פה - הכנה מקיפה עם ג'רוזלם פוסט לייט

תוכנית הלייטוק מבית הג'רוזלם פוסט מציעה הכנה מקיפה לבחינת הבגרות בעל פה. מתרגול אוצר המילים המתאים לנושאים השונים, דרך עזרה בבניית משפטים תקניים, ועד לתיקון ההגייה באנגלית.

מורי תוכנית הלייטוק מלווים את התלמידים הצעירים לבחינת בגרות באנגלית בעל פה באווירה נעימה וחברית. עידוד התלמידים ובניית הביטחון העצמי שלהם ביכולתם לדבר באנגלית הם חלק חשוב ביותר בהכנה המתאימה לבחינה.
התלמידים יכולים לקבוע את תדירות השיעורים בלייטוק בהתאם לצרכיהם, ולהוסיף שיעורים לקראת מועד הבחינה. היכולת לדבר היטב בשפה זרה מושפעת מתדירות השימוש בה. תלמידים רבים יכולים להבין אנגלית היטב, ובה בעת להתקשות בביטוי בעל פה. תגבור השיחות לקראת הבחינה מסייע בחיזוק יכולות הביצוע הלשוני של התלמידים.

שיחות אחד-על-אחד המתבצעות בקצב המתאים לכל תלמיד ובמשך הזמן המתאים לו – אין צורך למהר ולהאיץ כי יש עוד 40 תלמידים בכיתה שרוצים שהמורה ישמע אותם. התלמידים הצעירים מקבל את כל הזמן הדרוש להם, עד שהם חשים ביטחון ומציגים שליטה ראויה באנגלית הדרושה להם לבחינה.

כל שיעור מתועד במערכת הממוחשבת של לייטוק – התלמידים יכולים לחזור על אוצר המילים שנשלח לתיבות המייל שלהם בכל זמן ובכל מקום. הלימוד הוא הדרגתי, בהתאם לקצב האישי של כל תלמיד, ובכל עת ניתן לחזור אחורה ולעיין בתכנים מהשיעורים הקודמים.

תיעוד השיעורים מסייע למורים להציג לתלמידים את התקדמותם. אוצר המילים שמתקצר משיעור לשיעור, כי התלמידים כבר זוכרים את המילים החדשות. תיקוני הדקדוק שהולכים ונעלמים כי עם כל שיעור השיחה באנגלית נעשית שגורה יותר בפי התלמידים. גם ההורים יכולים לעקוב באופן זה אחרי התקדמות ילדיהם. בדרך זו ניתן לבסס את העידוד ואת תחושת הביטחון שמנסים להקנות לתלמידים.

למידע נוסף אודות הכנה לבחינת בגרות באנגלית