לא נגזים אם נאמר שבחינת הבגרות באנגלית היא החשובה ביותר לעתיד שלכם, לפחות אם יש לכם כוונה להמשיך ללימודים אקדמיים. בניגוד ללא מעט מקצועות, האנגלית תלווה אתכם יום-יום, ותהיה שם עבורכם במיוחד ברגעים החשובים: במבחן באוניברסיטה, בראיון עבודה, בטיול בחו"ל ובמשרה החלומית. הטמעה של שפה חדשה היא אתגר לא קטן, והיא דורשת תרגול ושינון לאורך זמן עד שהחומר מתיישב בראש היטב. כדי לעבור את בחינות הבגרות באנגלית בקלות, מומלץ להתחיל ללמוד בשלב מוקדם ככל הניתן.

בחינת בגרות באנגלית – דלת הכניסה לאוניברסיטה

מבין שלל המקצועות, המקצוע היחיד בו ישנה רמת סף לקבלה ללימודים הוא האנגלית. גם אם תעודת הבגרות שלכם מלאה והממוצע גבוה, ללא ציון מספק באנגלית – לא תוכלו להתחיל ללמוד באוניברסיטה או במכללה. לכן, חשוב במיוחד להשקיע בלימודי האנגלית בתיכון ולעבור בהצלחה את מבחני הבגרות. בין אם אתם נמצאים בשיא ההכנה שלכם למבחן הבגרות באנגלית ובין אם אתם עתידים להתחיל לימודי תיכון בקרוב, במאמר שלפניכם נסקור את כל מה שחשוב לדעת כדי לסמן וי על האתגר ולפתוח לפחות דלת אחת לעבר העתיד.

בגרות באנגלית - 3 יחידות

אנגלית ברמת 3 יחידות היא הרמה הבסיסית, וכמו יתר היחידות היא מורכבת משלושה שאלונים – A, B, C המתמקדים בהבנת הנקרא, הבנת הנשמע וכתיבה. בכל שנה, תבצעו שאלון אחד כך שבסוף כיתה י"ב תוכלו להשלים את המטלות שלכם במקצוע. אמנם כל תלמיד ורמתו, אך לימודי אנגלית 3 יחידות נחשבים לפשוטים למדי עבור רוב התלמידים שמצליחים לקבל במבחנים ציונים נאים.
  • שאלון A – משך המבחן שעה ורבע. 70 נקודות לפרק הבנת הנקרא, 30 נקודות לפרק הבנת הנשמע.
  • שאלון B – משך המבחן שעה וחצי והוא מורכב מ-2 קטעי הבנת הנקרא.
  • שאלון C – משך המבחן שעה וחצי. 70 נקודות לפרק הבנת הנקרא ו-30 נקודות לפרק כתיבת חיבור.

בגרות באנגלית – 4 יחידות

בגרות 4 יחידות באנגלית מורכבת משלושה שאלונים – C, D, E. רמה זו היא הרמה האמצעית, ומלבד הבנת הנקרא והבנת הנשמע תצטרכו לדעת גם לכתוב חיבור. בנוסף, באנגלית ברמת 4 יחידות ישנו פרק ספרות: במהלך השנה תלמדו יצירות באנגלית, ובמבחן הבגרות באנגלית תפגשו בשאלות על אחת מהיצירות שלמדתם. כדאי לדעת שבמרבית מוסדות הלימוד האקדמיים, אנגלית ברמת 4 יחידות היא תנאי סף לקבלה ללימודים ולא משנה לאיזה מסלול תבקשו להתקבל.
  • שאלון C - שאלון C – משך המבחן שעה וחצי. 70 נקודות לפרק הבנת הנקרא ו-30 נקודות לפרק כתיבת חיבור.
  • שאלון D – משך המבחן שעה וחצי. 70 נקודות לפרק הבנת הנקרא ו-30 נקודות לפרק כתיבת חיבור.
  • שאלון E – משך המבחן הוא שעה ורבע. 70 נקודות לפרק הבנת הנקרא ו-30 נקודות לפרק הבנת הנשמע.

בגרות באנגלית - 5 יחידות

אנגלית ברמת 5 יחידות מורכבת משלושה שאלונים – E, F, G המהווים את הרמה הגבוהה ביותר. שאלונים אלה כוללים מיומנויות נרחבות – קריאה, כתיבה וגם דיבור. הטקסטים במבחן הבגרות באנגלית, בעיקר בשני השאלונים האחרונים, הוא טקסט ארוך המורכב ממילים ברמה גבוהה.
  • שאלון E - משך המבחן הוא שעה ורבע. 70 נקודות לפרק הבנת הנקרא ו-30 נקודות לפרק הבנת הנשמע.
  • שאלון F – משך המבחן הוא שעה וחצי. פרק הבנת הנקרא שווה ערך ל-60 נקודות ומטלת כתיבת חיבור ל-40 נקודות.
  • שאלון G – משך המבחן שעה וארבעים וחמש דקות. 60 נקודות לפרק הבנת הנקרא ו-40 נקודות לפרק הכתיבה.

טיפים לצליחת בחינות הבגרות

  • פתרון אנסינים – מענה על אנסין הוא הדרך היעילה ביותר לתרגל אנגלית ולהתכונן לבחינות. זה משפר את מהירות הקריאה שלכם, מרחיב את אוצר המילים ומאפשר לכם למצוא את השיטה האפקטיבית עבורכם לפתרון השאלות. תוכלו לפתוח שעון ולנסות לפתור את השאלות תוך פרק זמן סביר.
  • תרגול שמיעה באנגלית – צפייה בסרטים וסדרות באנגלית מסייעת להכיר את המילים בשמיעה ולהרחיב את אוצר המילים, מה שמסייע מאוד לפרקי הבנת הנשמע ולהרחבת אוצר המילים בכלל.
  • קריאת ספרים – קריאה של ספרים אידיאלית לצורך הרחבה של אוצר המילים, שהוא חיוני להצלחה בבחינות הבגרות באנגלית – בכל הרמות. בנוסף, קריאה של ספרים באנגלית תורמת למיומנות הדקדוק שנדרשת בפרקי כתיבת החיבור.
  • דיבור באנגלית – דיבור באנגלית מקפל בחובו את כל המיומנויות. אוצר מילים מפותח, הבנת הנשמע, דקדוק ועוד. אנו ממליצים לשוחח באנגלית בכל זמן שתוכלו, ועדיף עם מישהו שיודע אנגלית ברמה טובה.

איך אנחנו יכולים לעזור לכם לעבור את מבחן הבגרות בהצלחה?

מגזין STREET – כדי להרחיב את אוצר המילים שלכם ולתרגל אנסין

המיומנות הבסיסית ביותר בבחינות הבגרות באנגלית היא הבנת הנקרא, ואין בחינה בלי קטע קריאה. כדי לעבור את הפרק הזה בהצלחה, חשוב לעבוד על הרחבת אוצר המילים ומיומנות הקריאה. בג'רוזלם פוסט אנו מציעים את מגזין STREET, אשר פותח על ידי צוות הוראה מנוסה, ומותאם בדיוק לעולמות התוכן המעניינים אתכם – בני הנוער. במגזין תמצאו כתבות בנושאים שונים כשלצד כל כתבה ישנו מילון עברי-אנגלי-ערבי ומשחקי מילים ומחשבה המאפשרים ליישם את הידע במגוון של פעולות מאתגרות וכיפיות.

אימון טלפוני אחד-על-אחד – לשיפור אוצר המילים והבנת הנשמע

שירות לייטוק שלנו הוא שיעור טלפוני באנגלית עם מורה לאנגלית הדובר את השפה ברמת שפת אם. השיעור מתקיים בטלפון בזמן המתאים לכם ביום ומהמקום בו תרגישו הכי בטוחים ונינוחים – גם מהספה בבית. באמצעות לייטוק תוכלו להרחיב את אוצר המילים שלכם ולשפר את הבנת הנשמע, לפתור ביחד עם המורה מבחנים וכמובן ללמוד טוב יותר את חוקי הדקדוק באנגלית.

אפליקציה ייחודית לפיתוח מיומנויות קריאה וכתיבה

האפליקציה הייחודית שלנו פתוחה במיוחד כדי לסייע לכם לרכוש מיומנויות הכרחיות להצלחה בבחינות. תמצאו בה מגוון רחב של תכנים מעניינים לקריאה ברמות שונות, כשלצד כל כתבה ישנו מילון לתרגום של מילים חדשות וקשות. קריאה באפליקציה ושימוש במבחני אוצר המילים שבה יסייעו לכם להרחיב את אוצר המילים, לשפר את מיומנות הקריאה ולהכיר טוב יותר את כללי הדקדוק.

קורס דיגיטל לייט – ללמוד אנגלית בקצב שלכם ולהצליח בבחינות

קורס לייט דיגיטל מבית ג'רוזלם פוסט מציע לכם תרגול אנגלית אונליין, בקצב שלכם ותוך התקדמות משיעור לשיעור בצורה מבנית. התכנים בקורס מותאמים לתוכנית הלימודים הרשמית של מערכת החינוך וכוללים תרגול דקדוק, תכני שמע מוקלטים לשיפור הבנת הנשמע וכמובן טקסטים רבים לקריאה. בקורס יש דגש רב על תרגול ווידוא הבנה.

את בחינות הבגרות באנגלית אפשר לעבור. אנחנו כאן כדי לעזור לכם!

הצוותים המיומנים שלנו הכינו אלפי תלמידים לבחינות הבגרות באנגלית, תוך יצירת אווירת לימודים חווייתית שגורמת לרצות ללמוד אנגלית, ממש כתחביב. בחרו את דרך הלימוד המועדפת עליכם וצאו לדרך!

שאלות ותשובות על הבגרות באנגלית

בבחינת הבגרות באנגלית שלוש רמות: 3 יחידות לימוד, 4 יחידות לימוד ו-5 יחידות לימוד. בעבר נערכה בחינה אחת בכל רמה. כיום על התלמידות והתלמידים להיבחן בשלוש בחינות בכל אחת מרמות הלימוד. כל בחינה כזו נערכת בעזרת שאלון (מודול) שונה.
תלמידות ותלמידים הנבחנים ברמת 3 יחידות לימוד ייבחנו בשאלונים B, A ו-C.
תלמידות ותלמידים הנבחנים ברמת 4 יחידות לימוד ייבחנו בשאלונים D, C ו-E.
תלמידות ותלמידים הנבחנים ברמת 5 יחידות לימוד ייבחנו בשאלונים F, E ו-G.
על כל התלמידות והתלמידים להיבחן בבחינת הבגרות באנגלית כדי להיות זכאים לתעודת בגרות. ציון ברמת 3 יחידות לימוד בבגרות באנגלית אינו מאפשר קבלה ללימודים אקדמיים, בעוד שציונים ברמות 4 ו-5 יחידות לימוד מאפשרים קבלה ללימודים אקדמיים.
בכל הרמות נבחנים התלמידות והתלמידים בהבנת הנקרא, הבנת הנשמע, היכרות עם יצירות ספרותיות וחיבור.
ההבדלים בין הרמות הם בראש ובראשונה ברמות הקושי של קטעי הבנת הנקרא (אורך הטקסט, רמת אוצר המילים, מורכבות התחביר), באורך קטעי החיבור ובהיקף החלק העוסק ביצירות ספרותיות.
נוסף על כך, התלמידות והתלמידים בכל הרמות נבחנים בבחינה בעל פה. ברמת 3 יחידות לימוד הבחינה הזו היא בחינה פנימית של מוסד הלימודים, וברמות 4 ו-5 יחידות לימוד זוהי בחינה חיצונית הנערכת בעזרת מערכת ממוחשבת.
בבחינת הבגרות באנגלית נדרשים התלמידות והתלמידים להפגין מיומנויות של הבנת הנקרא (הכרת אוצר מילים, שימוש במילון, פענוח הוראות, איתור תשובה בטקסט ועוד), הבנת הנשמע, יכולת כתיבה (היכרות עם נורמות הכתיבה בהתאם לסוגה של הטקסט, היכרות עם כללי הכתיב, הדקדוק והתחביר ועוד) ויכולת דיבור.
בחינת הבגרות בעל פה היא בחינה ממוחשבת, שאת התשובות לה יש להקליט בהתאם להוראות הבחינה. הבחינה נחלקת לשלושה חלקים: שאלות אישיות, שאלות על הפרויקט שנכתב במסגרת שיעורי האנגלית בבית הספר, ושאלות על סרטון שיוקרן בבחינה.
הפרויקט הוא עבודת חקר (יחידנית, ברוב המקרים) בהיקף של כ-12 עמודים שהציון עליה הוא 20% מציון הבגרות הסופי. הציון על הפרויקט נחלק לשניים: ציון על עבודת החקר שהוא ציון פנימי של בית הספר, וציון חיצוני שניתן על השיחה בנושא הפרויקט שהיא חלק מבחינת הבגרות בעל פה. רשימת הנושאים לפרויקט מוצעת לרוב על ידי המורות והמורים לאנגלית, וכן יש אפשרות לבחור נושא הקרוב ללב התלמיד/ה. מבנה הפרויקט אחיד וכולל שער, תוכן עניינים, מבוא, גוף העבודה, סיכום, רפלקציה וביבליוגרפיה.
בשלוש רמות הלימוד באנגלית יש שאלון בנושא ספרות. ברמת 3 יחידות לימוד זהו מודול B, ברמת 4 יחידות לימוד זהו מודול D, וברמת 5 יחידות לימוד זהו מודול F.
תלמידות ותלמידים הנבחנים ברמת 3 יחידות לימוד צריכים להכין שני דוחות קריאה (באנגלית: Book Report) על יצירות ספרותיות שלמדו. תלמידות ותלמידים הנבחנות ברמת 4 ו-5 יחידות לימוד צריכים להכין ארבעה דוחות קריאה. הציונים על דוחות הקריאה הם 20% מהציון הסופי על המודולים בנושא ספרות.
כדי להצליח בחלק של הבנת הנקרא, חשוב לדעת כיצד להשתמש מילון בצורה יעילה. לדוגמה: חשוב להכיר את סדר האותיות, את הקיצורים המקובלים ואת מבנה הערכים (מהו פירוש המילה, היכן הדוגמה לשימוש במילה ועוד). חשוב להיות מיומנים בפענוח טקסטים, ולשם כך מומלץ לפתור כמה שיותר בחינות לדוגמה וכן קטעי אנסין, ולעבוד בצורה שיטתית ומאורגנת - לסמן מילות מפתח, לזהות את הנושא המרכזי בכל פסקה, ולהבין את ההקשרים הלוגיים המוצגים בעזרת מילות קישור.
כדי להצליח בחלק של הבנת הנשמע, חשוב לעבור על השאלות לפני שמאזינים לטקסט. עיון בשאלות יכוון אתכן ואתכם לנושא הטקסט, ויעזור לכם להפעיל את ידע העולם שלכם בנושא. בדרך זו גם תוכלו לסמן לעצמכם מילים שאינכם מכירות ומכירים ולבדוק את משמעותן במילון לפני תחילת ההאזנה.
כדי להצליח בכתיבת החיבור, עליכן ועליכם להתאמן בכתיבת חיבורים בהתאם להוראות הניתנות בשיעורי האנגלית - לבנות טקסטים מסודרים המורכבים מהחלקים ההכרחיים (פתיחה, הצגת הסוגיה, דוגמאות, הצגת דעות, סיכום), להקפיד להשתמש בקשרים לוגיים מתאימים ובמידה מספקת, לשמור על מסגרת אוצר המילים. ככל שתכתבו יותר ותיעזרו במשובים של המורות והמורים על כתיבתכם כך תפתחו את המיומנות הזו.
כדי להצליח בבחינה בעל פה תוכלו להיעזר בשאלונים הנמצאים באינטרנט ומרכזים שאלות נפוצות בשניים מחלקי הבחינה: שאלות אישיות ושאלות על הפרויקט שלכם. ככל שתתאמנו על מענה בעל פה ליותר שאלות שכאלה, כך תופתעו פחות במהלך הבחינה.

עוד על בגרות באנגלית