אנגלית לכיתה ב'

תלמידי כיתה ב' הם חלק מהשכבה הצעירה בבתי הספר, אולם רובם כבר רכשו את מיומנויות הקריאה והכתיבה בשפת אמם, והם גם מכירים גם לא מעט מושגים מתחום הלשון:

משפט, סימני פיסוק, שאלה ותשובה ועוד. על הבסיס הזה ניתן להוסיף רובד נוסף בכישורי השפה שלהם: למידת אנגלית כשפה זרה.

אמנם בין עברית לאנגלית יש הבדלים מסוימים:מערכת סימני האותיות שונה, כיוון הכתיבה שונה, אוצר המילים שונה ויש הבדלים נוספים, אבל תלמידי כיתה ב' כבר יכולים להבין מושגים כמו "אותיות גדולות" "אותיות קטנות" משום שהם מכירים את שתי מערכות האותיות בעברית – אותיות דפוס ואותיות כתב.

בזכות הידע שלהם על העברית שצברו מאז כיתה א' ניתן להציג בפניהם קווי דמיון נוספים בין השפות.

כדי למנף את הידע הזה של תלמידי כיתה ב' ללמידה יעילה ומשמעותית של השפה האנגלית, צריך לזכור שהם עדיין צעירים ובתחילת דרכם במערכת החינוך.

לכן חשוב לחבב עליהם את האנגלית, וללמד אותה בעזרי לימוד מגוונים – שירים, עבודות יצירה, משחקים וכתבי עת המותאמים במיוחד ללומדים הצעירים כמו JUNIOR מבית הג'רוזלם פוסט, ירחון צבעוני ומאיר עיניים שנועד לערוך לילדים היכרות ראשונה ומהנה עם האנגלית.

יתרונות בלמידת אנגלית בכיתה ב':

  • אנגלית היא מקצוע המלווה את התלמידים עד לסוף לימודיהם – ואז להמשך חייהם. היכרות עם האנגלית בכיתות הנמוכות היא נכס עבור התלמידים.
  • בכיתה ב' ניתן להשתמש בלמידה חווייתית המותאמת לתלמידים השונים שיש להם חוזקות שונות וכישורים שונים. כך, לדוגמה, שימוש במגזין JUNIOR בכיתה מאפשר לתלמידים להתנסות בקריאה, בצביעה ובהכנת עבודות יצירה שכולן תוכננו לסייע בהטמעת האנגלית בכיתות הנמוכות.
  • מחקרים רבים תומכים בלימוד שפה זרה בגיל צעיר. הנימוק העיקרי מתייחס לקשר בין גילם של הלומדים לבין יכולתם לקלוט שפה זרה במהירות וביעילות. מן המחקרים עולה שככל שגילו של הלומד נמוך יותר, כך יכולתו ללמוד את השפה על מאפייניה השונים (אוצר מילים, דקדוק, מבטא) היא גבוהה יותר.

למידת אנגלית בכיתה ב' – עשה ואל תעשה:

  • גיוון וחוויה – בכיתה ב' האנגלית נלמדת עדיין ברמה הבסיסית, והדרישות מהתלמידים בהתאם. מצופה מהם לזכור מילים שהם חזרו עליהן כמה פעמים, הם עדיין לא נדרשים לשוחח באנגלית או לכתוב בה חיבור. לכן יש מקום להשתמש בעזרי לימוד שונים ומגוונים, ולתווך ללומדים הצעירים את האנגלית כחוויה חיובית.
  • הציגו לילדים את האנגלית המצויה כבר במרחב שבו הם חיים (שלטי רחוב, תוויות על מוצרים, הדפסים על בגדים ועוד), והכניסו לחייהם עוד גילויים של אנגלית: למדו אותם שירי ילדים באנגלית, העניקו להם גיליון של עיתון ילדים המותאם ללומדי אנגלית צעירים, לצפייה במגזין ה JUNIOR
  • יש ילדים שמפתחים רתיעה ממקצוע לימוד מסוים כי הם קושרים אותו לחוויה לא נעימה. אנגלית אינה עוד מקצוע לימוד, היא המפתח לעתיד האקדמי והמקצועי של ילדיכם. החוויה הראשונית של תלמידי כיתה ב' צריכה להיות נעימה ומסקרנת. לכן אם ילדיכם הלומדים בכיתה ב' נרתעים מהשימוש באנגלית, אל תכריחו אותם ואל תציגו זאת כחובה שעליהם למלא. נסו לגלות מהי הסיבה לרתיעה ולפתור אותה יחד איתם.